Інтеграція освітнього процесу – запорука демократичних змін у закладі освіти

Одним із найбільших викликів сучасної школи є створення демократичного середовища в освітньому процесі на основі цінностей демократії і прав людини. У нашій Миколаївській 44-й школі потреба у змінах для створення такого середовища вже назріла: учнівське врядування працювало переважно за ініціативи вчителів, класних керівників чи педагогів-організаторів. Активності, самостійності, власної відповідальності від учнів годі було й чекати – учнівське життя в школі котилося по накатаному шляху.
Довгий час ні структура, ні форма роботи УС не змінювались. Але змінився час, дітям стало нецікаво, ініціативу виявляти не бажали. Школярі прагнули самостійно обирати форму, структуру, методи та зміст роботи учнівського врядування. І учні, і вчителі та батьки розуміли: терміново необхідно вносити зміни. А як це здійснити практично, нам допомогла участь у Програмі підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа».

Анкетування учасників освітнього процесу виявило, що 70% респондентів готові впроваджувати демократичні зміни. Далі – поступова, планомірна робота: створення ініціативної командної групи однодумців, до якої ввійшли вчителі, учні, батьки та представники громадськості мікрорайону, напрацювання ідей конкретних змін, залучення до процесу якомога більшої кількості небайдужих учасників.

Обравши за мету розвиток двох найголовніших, на нашу думку, стандартів демократичної школи (функціонування активного і самостійного учнівського самоврядування та системне використання у проведенні уроків посібників  Ради Європи з розвитку громадянських компетентностей) маємо визнати, що на даному етапі нам це практично вдалося. Зміни реально відбуваються.


Одне із очікувань та сподівань – реорганізація старого та створення нового дієвого учнівського самоврядування. У неформальній обстановці, в кабінеті та  присутності директора саме про це говорили найактивніші учні школи.


Спочатку почали організацію демократичних виборів до органів учнівського самоврядування: оголосили конкурс кандидатів на посаду президента школи, які представили власні програми.  

Рекламну кампанію проводили протягом двох тижнів.

На стенді самоврядування були розміщені  фото, програми кандидатів. У зв’язку з епідеміологічною ситуацією, кандидати мали можливість виступити перед кожним учнівським колективом окремо.

З дотриманням санітарно-епідеміологічних вимог протягом дня учні     5-11 класів та педагоги мали змогу проголосувати. Лічильна комісія, створена з представників усіх груп освітнього процесу, підрахувавши голоси, визначила переможця.

Нова учнівська команда повністю змінила структуру та статут самоврядування. Розглядали всі запропоновані школярами можливі форми учнівського врядування:

– учнівський парламент

– рада учнівського самоврядування

– демократична республіка

– мерія

– козацька рада (республіка)

– кабінет міністрів

– шкільна /учнівська/ країна

– учнівський комітет

Установили «Скриньку пропозицій». У голосуванні брали участь учні 5-11 класів.

Через тиждень більшістю голосів обрали форму учнівського врядування – Демократичну республіку, головним органом якої став шкільний парламент. Одночасно учням були запропоновані лідери від кожного класу.

«Найбільшим досягненням діяльності в нашій демократичній республіці я бачу створення дійсно дружної дієвої команди однодумців, які хочуть реальних змін, працюють над упровадженням конкретних дій та не бояться брати на себе відповідальність», – каже президентка шкільної демократичної республіки «Хогвартс» Суйчимезова Вікторія.
Тренінги, онлайн-зустрічі, майстер-класи тренерів програми «Демократична школа» сприяли розвитку та удосконаленню тих лідерських якостей учнів, які допомагають їм сьогодні активно працювати.
«Мені випала чудова можливість пройти тематичний тренінг «Учнівське самоврядування». Щодня  дізнавалась про щось нове та цікаве. Президентом учнівського самоврядування школи  стала нещодавно, тому не зовсім розуміла, з чого розпочинати роботу і якими є мої обов’язки. Цей тренінг допоміг мені розвинути навички, стати впевненою у своїх діях. Обов’язково буду впроваджувати набутий досвід у роботу з членами учнівського врядування нашого закладу», – наголосила  президентка Демократичної Республіки Вікторія Суйчимезова.

Учнівське врядування почало свою роботу зі змін:

розробили Статут учнівського врядування Демократичної республіки «Хогвартс»;

      2) щотижня проводять збори шкільного парламенту;

      3) щомісяця активно обговорюють плани роботи школи;

      4) пробують свої сили у проведенні уроків лідерства для класних активів;

– створюють тематичні фотозони для облаштування комфортного рекреаційного середовища;

започаткували висадження каштанів – «Алеї випускників»;

– залучають до обміну досвідом представників студентської молоді (тиждень співпраці завершився проведенням святкового «Дня студента-практиканта в школі»;

– налагоджують спільну роботу з громадською організацією «Крила» щодо облаштування шкільної території та мікрорайону;

розпочали співпрацю з Миколаївським тепловозоремонтним заводом щодо облаштування лаунж зони в рекреаціях школи; проведення профорієнтаційної роботи для випускників, організації музичних вітань працівників заводу від школярів;

– створили шкільний Телеграм-канал та сторінку в Інстаграм.

– На жаль, не всього вдалося досягти: недостатньо залучені учні 7-8 класів до уроків лідерства, не налагоджений зворотний зв’язок органів учнівського врядування з колективами класів школи.

Тому в майбутньому плануємо:

– реалізувати проведення майстер-класів, уроків лідерства від партнерів – громадської організації «Крила» (тим часом підросте нова зміна учнівського врядування – сьогоднішні 6-7-класники);

– започаткувати  проєкт «Від  лідера класу – до лідера школи».

Завдяки  змінам в учнівському врядуванні, наші учні стали більш демократичними, вчаться критично мислити, приймати зважені рішення. Щоб мотивувати їх до навчальної діяльності та саморозвитку, ввели за ініціативи старшокласників уроки-пари для учнів 7-11 класів.

Запровадили інтегровані уроки, почали використовувати в освітньому процесі посібники  Ради Європи з розвитку громадянських компетентностей.

Для мотивації учителів розвивати громадянські компетентності учнів на своїх уроках, шкільна координаторка Програми «Демократична школа» Чебаненко В.В. разом із психологом Омельченко О.О. організували  практичний семінар «Педагогіка партнерства – ключовий компонент створення демократичного освітнього середовища», в ході якого провели тренінгові вправи, що надали можливість колегам-педагогам відчути себе на місці своїх учнів, взаємодіяти з іншими на засадах поваги і рівності, відповідальності за спільну працю.

На інтегрованому уроці геометрії з історією (тема «Властивості і ознаки трикутників»)  у 7 класі,  вчителька Журенко Т.П. показала зв’язок геометрії з навколишнім світом, різноманітність застосування математичних знань у житті. Учні провели вправу «Слідство ведуть математики», в ході якої  необхідно було довести рівність трикутників за вивченими ознаками.

Щоб поширити практичний досвід використання вправ з Тулбоксу та посібників Ради Європи серед колег, провели шкільну онлайн-конференцію з обміну досвідом, засідання педагогічної ради  «Інтегрований підхід – одна із форм демократичного освітнього процесу».
Щоб продемонструвати практичні можливості інтеграції ОДГ/ОПЛ у навчальну програму, 16 учителів провели інтегровані показові уроки для колег. Вони інтегрували теми в навчальну програму з дев’яти предметів для 5-9 класів (англійської мови, біології, геометрії, історії України, географії, фізичної культури, предмета «Людина і світ»,  тощо).
Так, учителька 4-А класу Венгер А.О. в інтегрованому уроці з предмета «Я пізнаю світ»  на тему «Узагальнення вивченого матеріалу. Творчість Ж.Верна» об’єднала три предмети: читання, математику та предмет «Еврика». Для обміну думками та дискусії про героїв твору використала вправу з Тулбоксу «Хто твій герой», що сприяло розвитку аналітичного та критичного мислення школярів, вмінню висловлювати свою думку, критично осмислювати власні цінності та переконання.

Під час інтегрованого уроку географії та української літератури у 8 класі на тему «Ландшафти України. Шлях до волі» вчительки Чебаненко В.В. і Клименко О. О. наголосили на необхідності поваги учнів до гідності та прав людини, поціновування рівності та справедливості.

Разом з героями повісті М. Коцюбинського «Дорогою ціною», Остапом і Соломією, змогли пройти нелегким шляхом до волі через значну територію України і учні на уроці.

Це дало можливість їм вийти за межі підручника, побачити професії, в яких проводяться докази, побудовані на послідовному та логічному мисленні.
Вчителька Колодій О.В. у 4-Б класі провела інтегрований урок-подорож  (предмети «Я досліджую світ» та «Музичне мистецтво») з теми «Найближчі сусіди України. Запрошення до подорожі». Дітям сподобались інтерактивні вправи: асоціативний кущ, мозковий штурм, відкритий мікрофон, робота в групах, метод «прес», практична робота з контурною картою. За допомогою вправи  «Стрічка часу»  з посібника «Демократична школа» учні вчилися орієнтуватися у часі, зіставляти, аналізувати, порівнювати, знати основні події минулого і сучасності, бути відкритими до інших культур та поглядів.
Інтегрований урок  англійської мови з образотворчим мистецтвом у     5-Б класі з теми «Природа. Погода та одяг» провела вчителька  Тимофеєва Л.В., яка на етапі рефлексії використала вправу «Дерево Блоба». Дітям було запропоновано розмалювати олівцем синього кольору людину, якою вони себе почувають на даний момент, а також постать, ким вони себе бачать у майбутньому. Це допомогло залучити дітей до іншомовного середовища через власні висловлювання, налаштувати на урок на позитивній ноті.
З теми  «Українське образотворче мистецтво,  архітектура, музика в другій половині XIX – початку XX століття» інтегрований урок історії України та мистецтва в 9-А класі провів учитель історії Салогуб П.В.  разом з учителькою мистецтва Гарус Т.В. Вправу «Паспорт стилю мистецтва» з «Тулбоксу» вчитель використав як основну частину уроку з метою вивчення нового матеріалу. Працюючи в групах, учні досліджували характерні риси кожного стилю, розвиваючи свої демократичні компетентності шляхом визнання цінностей культурного різноманіття: визначали характерні особливості стилів (романтизму, реалізму, модерну) в різних видах мистецтва; називали шедеври світового та українського мистецтва цього періоду; знаходили на карті місця розташування визначних пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва.

На інтегрованому уроці біології та фізики (тема «Око – оптична система. Вади зору») вчительки Петренко О.М. та Чесаліна Н.В. організували активну партнерську діяльність учнів – лабораторне дослідження в групах «біологів», «окулістів» та «фізиків». Дослідники збирали модель ока, пояснюючи функції кожного елемента, досліджували явище жовтої та сліпої плями, акомодації, використовуючи для цього спеціальні картки.

Урок був насичений цікавими завданнями та вправами, супроводжувався відеоматеріалами, слайдами презентацій, які підготували учні та вчителі. Протягом уроку школярі складали ментальну карту для узагальнення та систематизації вивченого матеріалу. Розповідали, як використовується ландшафт у господарстві, характеризували заповідні території країни та Миколаївської області. Завершився урок створенням рятувального круга для України, вправи «Порятунок України – справа кожного» з «Тулбоксу», в ході якої кожен учень презентував досвід своєї родини щодо збереження природи нашої Батьківщини. Все це сприяло формуванню у восьмикласників громадянських та соціальних компетентностей, а також підвищенню внутрішньої мотивації учнів стати відповідальними громадянами України.

Загалом, учителі школи провели 32 уроки та 14 виховних заходів з використанням вправ Програми «Демократична школа». Ділилися своїм досвідом, ідеями, напрацюваннями з колегами та учасниками п’ятої хвилі Програми підтримки освітніх реформ в Україні «Демократична школа» у Фейсбуці.

Вчитель фізики пояснила оптичну систему ока, а про вади зору розповіли учні з групи «Окулісти». Урок був тісно пов’язаний з життєвими ситуаціями, адже мова йшла про здоров’я кожного із нас. На етапі рефлексії було проведено вправу з посібника Демократичної школи «Павутиння життя» з метою підведення підсумків уроку, формування в учнів громадянської відповідальністі та розвитку комунікабельності вихованців.
«Мені дуже подобаються інтегровані уроки та взагалі уроки з використанням вправ з посібника Демократичної школи. Вони вносять у процес навчання жвавість, цілісне сприйняття матеріалу, що вивчається, реальне розуміння подій чи фактів. А головне, на таких уроках необхідно замислюватись над власною позицією та намагатись її аргументувати і відстоювати», – ділиться своїми враженнями учень 8-го класу Ігор Божко.

«Маючи можливість відвідати всі показові уроки своїх колег, звернула увагу на те, що впровадження в навчальну діяльність вправ з розвитку демократичних компетентностей, інтегрування змісту навчання між предметами значно підвищує ефективність уроку. Це сприяє формуванню в учнів уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, бачити життя цілісним, розвиває критичне мислення, логіку, бажання висловлювати та відстоювати власну думку, а саме – громадянські компетентності», –  зазначає вчителька  Кінаш Н.І.
Все це поступово, але відчутно впливає на шкільне життя. Педагоги стають більш відкритими до змін, розвивають власну готовність реалізовувати свої права на академічну автономію. Учні стають більш активними, не бояться висловлюватись, вчаться критично мислити, самі виходять з пропозиціями щодо змін та шкільних проєктів. Так  їх ініціатива зробити уроки для учнів 7-11 класів парами була спільно обговорена шкільною методичною радою і позитивно прийнята. Змінюється і шкільне середовище на більш комфортне та демократичне: з’являються яскраві фотозони, урізноманітнюється колірна гама шкільних рекреацій, під час перерв лунає музика, організацією дозвілля займаються саме учні.
На жаль, не всі їх ідеї та пропозиції вдається реалізувати у зв’язку з карантинними обмеженнями, а також через фінансову складову питання.
Через епідеміологічну ситуацію не такою тісною виявилась співпраця з батьками – хотілося б більш суттєвої взаємодії та партнерської підтримки саме від них. Та справа рухається.
Партнерська взаємодія між усіма учасниками освітнього процесу забезпечує реалізацію загальношкільного підходу до громадянського виховання. Завдяки Програмі «Демократична школа» ми отримали інструмент демократичного розвитку.

Надалі плануємо:

– продовжити системно ознайомлюватись із посібниками та іншими матеріалами Ради Європи та використовувати вправи на уроках;

– застосовувати та адаптовувати ці вправи для роботи у позакласній та виховній діяльності;

– видати збірку методичних наробок «Калейдоскоп вправ програми ДШ» з досвіду роботи вчителів предметних методичних об’єднань;

– опрацювати дескриптори рамки КДК усім педагогічним складом для узгодження власної роботи з принципами і цілями програми;

– продовжувати створення в освітньому процесі простору для самостійної пізнавальної діяльності учнів, застосовувати методи та прийоми розвитку наскрізної компетентності «Громадянська відповідальність»;

– проводити уроки, майстер-класи, в яких учителями виступали б батьки.

Підсумовуючи, хочемо зазначити: нам дуже пощастило стати учасниками Програми підтримки реформ в Україні «Демократична школа».
Участь у Програмі дає можливість усім учасникам: учням, педагогам,  батькам – зрозуміти нові підходи до освітнього процесу. А дистанційне навчання під час онлайн-зустрічей з тренерами дало величезний поштовх для розвитку інформаційно-комунікаційних навичок педагогів. За що ми безмежно вдячні нашим тренерам (перш за все, куратору нашої школи Глазковій Альоні). Саме онлайн-зустрічі Програми навчили учителів та учнів використовувати сесійні зали з метою поділу учасників під час конференцій, а також працювати на Jamboard-дошці, в Mentimeter та інших застосунках.
На першій зустрічі в Києві учасники базового тренінгу часто зверталися до тренерів з питанням: «Що дасть участь у Програмі? Які саме конкретні зміни відбулися у школах-випускницях Програми?» І зараз, через майже півтора року, ми, як учасники, можемо впевнено сказати: зміни є, вони поступові, але реальні. Немає готового рецепту: важливий сам процес діяльності – крок за кроком, від зустрічі до зустрічі. Та головне – не губити основні орієнтири демократії, узгоджувати власну діяльність з принципами і цінностями Програми.
Тож висловлюємо щиру вдячність керівникам Програми «Демократична школа». Бажаємо наснаги та творчого  натхнення на шляху розвитку демократичних змін і сподіваємось, що наші сьогоднішні учні стануть відповідальними громадянами нашої країни.

                             Валентина Чебаненко, координаторка
                             упровадження в закладі Програми
підтримки освітніх реформ
в Україні «Демократична школа»