Моделі змішаного навчання. Теорія і практика

Останні пів року тільки дуже лінивий не розказав вчителям про змішане навчання. І теоретично все ясно – різні моделі, по-різному можна реалізовувати, є переваги і недоліки у кожної.

Top 6 Benefits Of Blended Learning - eLearning Industry

На практиці теж маємо різноманіття – хтось ходить в школу цілими класами, і це називається змішане навчання; хтось ділить класи пополам, і теж так називає; хтось паралельно читає онлайн і оффлайн – і теж називає змішаним. За великим рахунком – так і є.

Але ж, змішане змішаному рознь! Модель перевернутого класу дуже сильно відрізняється від моделі ротації лабораторій, і тим більше від flex-моделі. Але, принаймні наразі, я не зустрічала співвіднесення моделей та практик, зокрема у контексті нинішнього пандемічного освітнього процесу.

Виправляю ситуацію:

Схема тут: https://mm.tt/1642459952?t=BHWuoWtS93

Коли працюємо аудиторно, то найчастіше зручною є модель ротації станцій, або по суті зміни форматів діяльностей впродовж одного заняття. Фінтіфлюшки з переміщенням в окремі зони класу сьогодні можна й пропустити 🙂 Натомість можна додати трохи індивідуалізації і диференціації. Другий варіант – спробувати модель flex, про яку буде нижче.

Якщо заняття відвідують різні групи по черзі, то для продуктивної взаємодії доцільно перевертати клас, щоб домашня робота була не просто “багато домашки”, а власне попереднє опрацювання матеріалу, а час на занятті витрачався на продуктивну дискусію та виправлення прогалин розуміння, а не на “начитку”.

Другий варіант чергування режимів – коли учні окремі заняття відвідують очно, решту – опановують дистанційно. По суті це ротація лабораторій. Цей очний блок може розміщуватись на початку курсу, наприкінці, або з певною періодичністю перемежовувати онлайнові заняття. Вступний блок доцільно використати на відпрацювання практик, які знадобляться в онлайновому блоці, вироблення правил, тут може бути доречною певна “начитка” (без фанатизму), особливо тих речей, які складно відтворити дистанційно. Завершальний блок – для контрольного оцінювання, хоча в ідеалі – ще для діагностичного, якщо вистачає часу. Лабораторні та інші специфічні роботи, які складно проводити онлайн – перші кандидати для занять оффлайн, які випадають впродовж курсу.

Коли маємо повний дистанційний курс, то варто згадати про модель самостійного змішування, і за можливості її дотримуватись. Варто зауважити, що ця модель підходить і тоді, коли онлайново вивчаються окремі предмети освітньої програми (знаю, що таке практикують). Це дає можливість трохи вільнішого розкладу, іноді – трохи більшої свободи в темпі та траєкторії навчання (але це не точно).

Модель, за якої шкільне заняття транслюється по відео для учнів, які знаходяться вдома – це не змішане навчання в класичному його розумінні. Воно або просто очне (і метод доставки “картинки” викладача – не має значення), або це поєднання двох окремих процесів (очного + дистанційного), або це фантастично складний процес гармонізації двох режимів одночасно, і я дуже співчуваю тим, хто змушений так працювати, бо забезпечити рівну якість складно і дорого технічно, організаційно та методично. Як варіант – перейти на flex, і хоча й ця модель дуже трудомістка, все-ж це одна модель, а не дві одночасно 😉 Якщо коротко, то це означає, що первинним форматом є онлайн, а вчитель в класі – для консультацій і “страховки”.

Чи можна робити інакше? Звичайно, що можна 🙂 Але якщо при повному дистанційному навчанні ви будете намагатись реалізувати, наприклад, ротацію за станціями – то це буде дуже трудомістко, і не факт, що продуктивно. Хоча це зовсім не означає, що в дистанційному режимі не слід змінювати види діяльності 😉 Але про це якось вже іншим разом.

Хочу залишити лінк на чудовий блог EdEra, де якісно розглянуті самі моделі, бо моєю метою було не стільки розказати про особливості кожної, скільки показати коли варто їх застосовувати, відповідно до цьогорічного різноманіття реалізації освітнього процесу http://blog.ed-era.com/modieli-zmishanogho-navchannia-osoblivosti-poradi-uspishni-prikladi/

Сподіваюсь, обрати формат змішаного навчання стане трошки легше.

Інформатика. Я роблю це так. I do it my way

Досвід викладання інформатики у ліцеї “Сихівський”, а також супутні міркування про освіту, інформатику та цифрові технології.